Het leven zit me tegen

Golden Health

Je kan er niet meer tegen

Je hebt het gevoel dat niks lukt. Het is een brok ellende, en dit alles keer op keer op keer. Waar je ook aan begint, niks lukt. Het is niet meer om vol te houden, sterker nog: je kan er niet meer tegen. Het is om gek van te worden, en van je motivatie is ook weinig meer over.
Op je werk gaat alles fout, als je aan een nieuwe baan begint, kom je je proeftijd niet eens door, relaties zijn ook niet aan jou besteed.

Hierdoor krijg je continu gedachten als:

  • ik kan niks
  • ik ben een mislukkeling
  • ik ben een loser
  • ik ben niet geboren voor het geluk
  • ik hoef er niet eens aan te beginnen want het lukt me toch niet

 

En zo nog meer van dit soort ellendige zelfkwalificaties. Het gaat dan ook allang niet meer alleen om gedachten. Nee, inmiddels zijn het keiharde overtuigingen geworden. Je bent er heilig van overtuigd dat het bovenstaande waar is.
Maar, zijn die gedachten en overtuigingen wel echt waar? Kan jij echt niks? Ben je echt zo’n mislukkeling en loser als jij denkt? Is geluk echt niet bestemd voor jou?
Hoe sterker dat je in die gedachten en overtuigingen gelooft, en vooral blijft geloven, hoe moeilijker het wordt om te ontsnappen aan deze denkwijze, en jou te overtuigen dat jouw gedachten helemaal niet waar hoeven te zijn. Maar iets wat moeilijk is, hoeft nog niet onmogelijk te zijn. Ik wil niet beweren dat jouw gedachten absolute leugens zijn. Dat is ook onmogelijk om dit vanuit mijn positie zo even te beoordelen, maar ze hoeven niet per se voor de volle 100% waar te zijn. Het kan ook zijn dat je gedachten een gedeeltelijke waarheid bevatten, of zelfs helemaal niet waar zijn.
Gedachten of overtuigingen hoeven niet altijd de absolute waarheid te bevatten. Daar wordt automatisch maar vanuit gegaan, maar dat hoeft dus niet.

 

Realistisch benaderd

Om dit vanuit jouw beleving realistisch te benaderen, is het wel erg kort door de bocht om jou ‘even snel’ mede te delen dat jouw gedachten en overtuigingen voor geen meter deugen, en dat je maar eens gauw je mind-set moet veranderen richting positief denken. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Misschien zit je helemaal vast in de overtuiging dat je niks kan en dat je een loser bent. Dan kan je niet zomaar zeggen, ‘verander even je mind-set, en dan komt alles dik in orde met jou.’
Waarom kan dat niet? Omdat het niet alleen gaat om gedachten, maar om overtuigingen.

 

 

Deze zijn afkomstig door de structurele mislukkingen die jij telkens opnieuw heb moeten incasseren. Op een gegeven moment is het geloof in je zelf verdwenen. Je vertrouwt jezelf ook steeds minder. Dus dan moet er wel iets meer gebeuren.

 

 

 

 

Wat moet er gebeuren dat alles wel gaat zoals jij wil?

Je bent op deze blog beland, omdat je op internet hulp zoekt voor jouw probleem. Je hebt dus behoefte aan hulp omdat je er alleen niet meer aan uit komt.
Als ik tegen jou zeg: ‘Kom op, je hebt wat tegenslagen moeten incasseren, dat is heel moeilijk en pijnlijk, maar het is bijna onmogelijk dat alles wat je probeert mislukt, dus kop op, zet hem op en ga er voor.’ Dit had ik net al aangegeven, daar schiet je niets mee op. Maar als ik te lang mee ga met jouw emoties, dan gaat dit je ook niet helpen. Je zou er zelfs nog sterker in kunnen geloven dat je een loser bent. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, want dat ben je niet! Je hebt alleen veel tegenslagen gehad in je leven. Dat wil niet zeggen dat je dan een loser of mislukkeling bent.
Wat jou in ieder geval niet gaat helpen is dat je vast blijft hangen in de gedachten die jou dat negatieve gevoel geven. Deze gedachten ( en overtuigingen) belemmeren jou niet alleen om je prettiger te voelen, maar ze blokkeren vooral je zelfvertrouwen. Een mens met zelfvertrouwen zit veel prettiger in zijn of haar vel dan iemand die weinig of geen zelfvertrouwen heeft.

Dus wat moet er dan gebeuren?

De aandacht richten op:

  • Het positieve, wat is er nog in tact?
  • De aandacht richten op mogelijkheden i.p.v. onmogelijkheden
  • Anders leren denken

Okay, ik heb natuurlijk makkelijk praten. Als therapeut weet ik wel hoe je na een dip of flinke tegenslag er weer bovenop kan komen. Niet iedereen is therapeut of psycholoog, dus ik kan begrijpen dat deze genoemde aandachtspunten moeilijk voor je kunnen zijn om deze zelf te onderzoeken en toe te passen. Hoewel therapeuten en psychologen ook maar mensen zijn, die wanneer zij in de put zitten in veel gevallen ook een collega nodig hebben, om die put weer uit te komen. Het is ook vrijwel onmogelijk om zelfstandig anders te leren denken, of om te kijken naar je eigen mogelijkheden. Daar is in de meeste gevallen nu eenmaal wat begeleiding bij nodig. Dus zoek hulp om jou te helpen anders te leren denken en om jouw mogelijkheden op te sporen. Op die manier kan je zelfvertrouwen voorzichtig weer toe gaan nemen. Uiteraard is ook deze praktijk voor je beschikbaar. Mocht je behoefte voelen aan begeleiding hierbij, dan is dat uiteraard mogelijk. Neem in dat geval gerust contact met me op. Het eerste intakegesprek is bij MindCure C & T sowieso altijd gratis en vrijblijvend.

 

 

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Ik kan hier alle kwalen en aandoeningen wel gaan benoemen waar je mee te maken zou kunnen krijgen, maar of je daar nu mee geholpen bent…  Maar wanneer de gedachten en overtuigingen blijven zoals het is, bestaat de kans dat deze gedachten en overtuigingen in kracht toe gaan nemen. Waar de aandacht op gefocust is, groeit. Dat wil dus zeggen, als jij de hele dag denkt aan positieve dingen, dan voel je je daardoor ook prettig. Als de aandacht structureel gericht is op negatief, dan zul je je alleen maar slechter en somberder gaan voelen. Ik loop al heel wat jaartjes mee, maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zich graag somber en depressief wil voelen. Ieder mens wil zich immers prettig en gelukkig voelen.

 

 

En is het zo dat je al langer loopt met deze gedachten van: ‘het leven zit me heel erg tegen, en ik kan er niet meer tegen’, dan is het echt de hoogste tijd dat je in actie komt, voordat de situatie helemaal escaleert. Daarom adviseer ik je dan toch in ieder geval zo snel mogelijk eens contact op te nemen met je huisarts, of in ieder geval is het minste dat je er met iemand over praat die beschikt over een hoge mate van empathie en emotionele intelligentie.

 

Wat kan je zelf doen?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kan doen. Wat zijn de dingen die je kan doen?

De dingen die je kan doen zijn:

  • Acceptatie. Probeer te accepteren dat dingen lopen zoals ze lopen
  • Om de acceptatie een handje te helpen, ga mediteren
  • Zorg voor een goede planning en maak kleine stapjes vooruit
  • Kijk goed naar je mogelijkheden en focus je op het positieve
  • Besef dat bij iedereen weleens iets misgaat

 

Acceptatie

Probeer te accepteren dat dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan. Je kan er nu eenmaal weinig meer aan veranderen, misschien wel helemaal niks meer. Het verleden ligt achter ons. Gisteren is geweest en is historie. Morgen weet je nooit wat er gebeurd, want alles is nooit 100% zeker, het is een mysterie. We leven in het ‘nu’. Het gaat ook om het nu, dat is van belang en niet wat er is geweest en nog moet komen. Als iets verkeerd is gegaan, of volledig is mislukt dan doet dat pijn, maar het helpt je niet om er in te blijven hangen. Je moet verder op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen, en proberen die kansen te benutten.

 

Meditatie

Meditatie klinkt voor sommige mensen wat buitenaards, en een nuchtere Hollander hoort zich immers niet bezig te houden met meditatie, dat is logisch.

Maar is dat echt logisch? Mediteren is eigenlijk niets anders dan de aandacht verleggen op een voorwerp of je eigen lichaam. Bijvoorbeeld je ademhaling. Je gaat liggen of zitten, en ben een aantal minuten, laten we zeggen 5 minuten één met je lichaam. Je let die volle 5 minuten volledig op je ademhaling. Je kan ook de aandacht richten op je neus, maar omdat de ademhaling continu in beweging is, is dit wat makkelijker vol te houden. Doe dit bijvoorbeeld twee keer per dag, ’s ochtends en ’s avonds.
Waarom doe je dit? Meditatie helpt je bij de acceptatie. Tijdens de meditatie denk je ( als je het goed doet) niet meer aan de pijnlijke gedachten.

 

Zorg voor een goede planning

Zorg voor een gedegen planning. Plan je volgende move zodanig dat de kans op een mislukking minder groot wordt. Je bent kwetsbaar, zet daarom ook niet te grote stappen. Hoe groter de stap, hoe groter de kans is op nog een mislukking. Dat kan je je niet permitteren, dus doe het rustig aan, en maak een goede degelijke planning. Als je dat niet alleen kan, probeer deze planning dan met iemand samen te maken.

 

Kijk goed naar je mogelijkheden

Kijk goed naar je potenties en mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld op een vacaturesite een mooie vacature ziet. Het betreft dan je droombaan, maar diep in je zelf weet je dat je daar de competenties niet voor in huis hebt. Je solliciteert op de vacature, het bedrijf geeft je een kans, en vervolgens blijkt dat je de competenties er inderdaad niet voor blijkt te hebben. Dus binnen een week sta je weer op straat, met weer een enorme teleurstelling rijker. Dit is natuurlijk erg teleurstellend, dus kijk goed naar wat je echt kan, en kijk naar je mogelijkheden.

 

Maar toch is er iets positiefs aan deze casus. Oh ja, wat dan? Het feit dat ze je toch een kans hebben gegeven. Niet iedereen geven ze die kans. Jou wel!

Nog een voorbeeld: je krijgt het voor elkaar om via een datingsite, bijvoorbeeld Tinder een ontzettende mooie vrouw of een leuke man te daten. Na een half uur is de date afgelopen want de man of vrouw ziet in jou geen perspectief. In zo’n geval kan je natuurlijk bij de pakken neer gaan zitten, en met je ziel onder je arm naar huis rijden. Wat je kan doen is natuurlijk gaan huilen, maar toch is er ook iets positiefs. Oh ja, wat dan? Het feit dat de persoon toch tijd voor je heeft vrijgemaakt en met je heb willen afspreken, en waarschijnlijk heeft hij of zij zijn/ haar telefoonnummer aan je gegeven. Een telefoonnummer is iets heel persoonlijks, mensen geven niet zomaar hun telefoonnummer weg. Aan jou wel!

Mensen zijn altijd geneigd om alleen te kijken naar het negatieve, en juist die focus op negatief zorgt voor dat ellendige gevoel, probeer toch te kijken naar het positieve.

 

 

Besef dat bij iedereen weleens iets misgaat

Als jij het idee hebt dat bij een ander altijd alles goed gaat dan heb je het mis. Het lijkt misschien wel zo, maar dat is pure schijn. Bij iedereen gaat er weleens iets mis, ook bij mij. Bij de buren, bij je vrienden, familie, collega’s. Het is alleen de manier hoe je omgaat met tegenslagen, en okay het is zo, deze blog gaat over als alles wat je maar kan doen mislukt.  Maar de tips die ik je zojuist gegeven heb, zou je er beter en sterker mee om kunnen gaan.

 

Samenvattend

Ik hoop dat je aan deze blog iets hebt gehad om er voor te zorgen dat je nare gevoelens doordat alles tegenzit en dat je er niet meer tegen kan, een klein beetje getemperd wordt. Ik heb het achtereenvolgend gehad over: het leven zit me heel erg tegen, ik kan er niet meer tegen, realistisch benaderd, wat moet er gebeuren dat alles wel gaat zoals jij wil? Wat kunnen de gevolgen zijn?, en tot slot wat je zelf kan doen.

Het is natuurlijk een illusie dat het lezen van een blog over een bepaald psychisch probleem of aandoening de accurate therapeutische behandeling of begeleiding kan vervangen. Dat moge logisch zijn. De kans is daarmee zeer groot dat er wel iets meer moet gebeuren om jouw nare emoties te temperen, door jou echt anders te leren denken. Mocht je in een stadium zitten dat je geen andere opties ziet dan uitsluitend negatief, dan raad ik je in ieder geval aan om contact met je huisarts op te nemen. Je kan ook rechtstreeks contact met mij opnemen, zodat ik je een begeleiding kan bieden afgestemd op jouw persoon. Maar blijf er in ieder geval niet mee tobben, want dan loop je kans dat de klachten van somberheid escaleren.
Dit is een advies, wat je ermee doet is aan jou. Hoe je het ook gaat doen, zorg goed voor jezelf…

 

Tekst:  René E. Jansen
        coach, therapeut, psycholoog
        MindCure Coaching & Therapie




Copyright: MindCure C & T

 

 

 

 

Meer blog berichten

Hoe word ik verdraagzamer?

Hoe word ik verdraagzamer?

Door je deze vraag te stellen ben je al zover dat je je bewust bent van je onverdraagzaamheid. Je bent dus niet tevreden over de manier hoe je je...

Lees meer