In dit artikel ga ik je alles vertellen wat je kan helpen om actiever te worden, dus lees vooral verder…

Waarom ben ik niet actief?

Actief zijn wordt meestal geassocieerd met fysieke activiteiten, maar actief zijn hoeft niet altijd met lichamelijke activiteiten gepaard te gaan. Zo kun je bijvoorbeeld ook actief zijn met bijvoorbeeld: kunstschilderen/tekenen, breien/haken, of zoals ik nu aan het doen ben, met het schrijven van een blog. Je bent dan bezig met iets. En dat is wat actief zijn ook betekent. Dit zijn weliswaar geen activiteiten waar je een flinke dosis lichaamsbeweging door zal krijgen, maar dat hoeft ook niet, want geestelijk ben je wel degelijk actief. De hersenen worden aangestuurd tot actie. Dus eigenlijk kun je ‘actief zijn’ onderverdelen in twee categorieën, namelijk; geestelijke activiteit en lichamelijke activiteit. Maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoeld met: ‘hoe word ik actiever?’ Je bedoeld natuurlijk: hoe word ik lichamelijk actiever? Dat ga ik je uitleggen.

 

Wat zijn de oorzaken van niet actief zijn?

Dat je lichamelijk niet actief bent, kan verschillende oorzaken hebben. Laten we niet meteen met het ergste beginnen, want niet actief zijn kan met je karakter te maken hebben. Als je nu eenmaal een wat lui karakter hebt en je liever op de bank zit of ligt, dan is dit gewoon zoals je bent. Op zich niets mis mee, maar echt gezond is het natuurlijk niet.
Blijkbaar ben je ook niet echt gelukkig met deze levensstijl, want je wilt er immers iets aan veranderen.
Daarnaast kunnen lichamelijke of geestelijke beperkingen oorzaken zijn waarom mensen niet actief (kunnen) zijn. Mensen met een dergelijke beperking zijn dan wat beperkter als het gaat om actief zijn, het wil niet zeggen dat deze mensen helemaal niet actief kunnen zijn. Ook voor deze mensen zijn er mogelijkheden tot activiteiten. Tevens kunnen psychische oorzaken ten grondslag liggen aan het minder of niet actief zijn. Mensen met een behoorlijke depressie voelen zich moe, en kruipen vaak in hun bed. Niet alleen door de vermoeidheid, maar ook het structureel negatief denken, belemmeren deze mensen om tot actie te komen. Het is tenslotte niet niks om de hele dag alleen maar negatieve gedachten te krijgen, dit op zich is al dodelijk vermoeiend.
Een van de onderdelen wat een zeer belangrijk aspect is binnen de therapie: om een cliënt (of patiënt) te leren actiever te worden.
Dit is niet eenvoudig. Het lichaam wil namelijk niet mee in dit proces. Het zegt continu tegen de cliënt (of patiënt): ‘laat me met rust, ik ben moe!’ De persoon is het gewend om doorlopende negatieve gedachten te krijgen, dus hij of zij gaat mee in dit negatieve gevoel. In de meeste gevallen is het prima om naar het lichaam te luisteren. Artsen adviseren dit ook vaak. Als je voelt dat er iets niet in orde is, neem dan contact op. Ook in de psychologie is het vaak beter om naar je gevoel te luisteren. Je gevoel zal je de juiste weg wijzen. Maar niet in het geval van een depressie. Want als je blijft toegeven aan het negatieve gevoel van het lichaam, is de kans zeer groot dat de depressie niet zal verdwijnen. De vicieuze cirkel zal dus doorboort moeten worden, en dat is lichamelijk actiever worden. En dat is behoorlijk moeilijk.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de cliënt (of patiënt) direct 10 kilometer moet gaan hardlopen. Uiteraard worden de activiteiten in kleine stapjes opgebouwd.

 

Wat zijn de gevolgen van te weinig activiteiten?

Uiteraard zal het bij de meeste mensen wel bekend zijn dat te weinig lichaamsbeweging zeer schadelijk is voor de gezondheid.
Zo loop je een hoger risico op het krijgen van o.a.:

  • Overgewicht/obesitas
  • Hoge bloeddruk
  • Hart en vaatziekten
  • Problemen met de organen zoals de lever en alvleesklier
  • Osteoporose

Wat is nu precies lichaamsbeweging?

Lichaamsbeweging is niet een of twee uurtjes per week sporten, en de rest van de tijd niks doen. Uiteraard is sporten gezond, maar effectiever is het om lichamelijk actiever te worden. Dit kun je bereiken door regelmatig een eindje te lopen, of door de auto meer te laten staan, en zelfs (indien mogelijk) op de fiets naar het werk te gaan. Op die manier kun je een structurele lichaamsbeweging in je leven integreren.
Mensen met een actief beroep hebben vanuit hun werkzaamheden al voldoende lichaamsbeweging. Een bouwvakker, stratenmaker of vuilinisman/vrouw hebben uiteraard veel meer lichaamsbeweging dan iemand die een hele dag achter een bureau op kantoor zit. Daarnaast hebben deze mensen een sterkere weerstand opgebouwd tegen ziektes. Mensen die veel buiten werken zijn over het algemeen minder verkouden, of zijn minder vatbaar voor griep of zelfs Corona. Juist mensen die een zittend beroep hebben, is het belangrijk om zodra de situatie het toelaat, bijvoorbeeld in je pauze niet in de kantine te gaan hangen, maar juist in beweging te komen door bijvoorbeeld buiten een ommetje te maken. Wie dit regelmatig doet, verbeterd hiermee al voor een groot deel zijn of haar gezondheid. Loop dus zodra het even kan een rondje in je pauze. Al is het maar een paar minuten.

 

Hoe word ik actiever?

Van alle blogs die ik geschreven heb, en nog ga schrijven zal dit waarschijnlijk de makkelijkste vraag zijn om te beantwoorden. Het antwoord is namelijk eenvoudig: ga lopen of ga een eind fietsen, dan ben je al actief. Maar goed, de vraag kan dan makkelijk te beantwoorden zijn, dat wil niet zeggen dat het ten uitvoer brengen van deze twee activiteiten makkelijk is. Uiteraard hoef je je niet meteen in te schrijven voor de avondvierdaagse, maar bouw het rustig op. Begin met een kwartiertje, en bouw dit steeds verder uit. Bij fietsen geldt het zelfde, bouw het rustig op. Wie het niet gewend is om te fietsen kan ook nog last krijgen van zadelpijn. In het bijzonder als je gebruik maakt van een racefiets of mountainbike. Ook dit is een belangrijke reden om het fietsen rustig op te bouwen.
Als je actiever wilt worden, kun je ook wat meer gaan bewegen binnenshuis of als je beschikt over een tuin kun je ook gaan tuinieren.
Dan is het ook nog mogelijk dat zodra je meer gewend raakt aan deze actieve manier van leven, dat je geïnteresseerd raakt in een bepaalde sport. Zoals: zwemmen, tennis/badminton, voetbal, korfbal, basketbal, honkbal.

 

Wat zijn de voordelen van meer beweging?

Om te beginnen zijn de voordelen van bewegen met betrekking tot je gezondheid enorm. Daarnaast is buiten nu eenmaal gezonder dan binnen. Tenzij je fietst of wandelt midden in een drukke stad of industrieterrein. Maar zoek je de natuur op, dan zijn de gezondheidsvoordelen oneindig. Zodra je in de vrije natuur aan het bewegen bent, voel je aan je lichaam dat de boslucht en rust je goed doet. Uiteraard hoeft dit niet in het bos te zijn, bewegen aan het water en zee geeft ook een zeer gunstig effect ten aanzien van fysiek en mentaal welzijn.
Het is ook niet voor niets dat ik mijn cliënten stimuleer en aanmoedig om middels een wandeling in de natuur hun coaching of therapiesessies te laten verlopen. Het is dan ook wetenschappelijk bewezen dat bewegen in de natuur een positiever effect heeft op het coaching – en/of therapeutisch proces. Met andere woorden; coaching of therapie via beweging in de vrije natuur, is effectiever gebleken dan therapie in een saaie spreekkamer. Dus ben je in therapie, ga er op uit. Niet alle coaches en therapeuten hebben deze mogelijkheid, maar bij MindCure Coaching & Therapie is deze mogelijkheid er zeker wel. Mocht je interesse hebben in een coaching of therapeutische sessie in de buitenlucht, neem dan gerust contact op met de praktijk.

 

Wat zijn de voordelen van actiever zijn?

Om een aantal te benoemen:

  • Je voelt je beter
  • Doordat je je beter voelt, kun je je problemen ook beter oplossen
  • Minder stress
  • Het verkleint de kans op psychische kwalen
  • Het verkleint de kans op hart en vaatziekten
  • Het verkleint de kans op kanker
  • Het versterkt het afweersysteem, je wordt hierdoor minder snel ziek

 

Wat zijn de nadelen van actiever zijn?

Om een aantal te benoemen:

  • Je moet even over een drempel heen
  • Je kan er moe van worden
  • Je kan met je fiets vallen
  • Je kan door je enkel gaan
  • Je kan kramp of spierpijn krijgen in je been/kuit
  • Je kan geblesseerd raken aan je rug of knie

 

Maar even serieus: als je beweegt en je luistert goed naar je lichaam, kan er eigenlijk weinig mis gaan.

 

Samenvattend

Tot slot hoop ik dat ik je op deze manier een klein beetje wegwijs heb kunnen maken om een actiever leven te genereren. Ik heb het gehad over: hoe word ik actiever?, waarom je niet actief bent, wat de oorzaken kunnen zijn van niet actief zijn, wat zijn de gevolgen van te weinig activiteiten?, hoe je actiever kan worden, wat zijn de voordelen van meer bewegen? (wat zijn de voordelen van actiever zijn?) en tot slot wat de nadelen zijn van een actiever leven? Het moge duidelijk zijn dat het laatste item niet echt serieus bedoeld is.

Dan rest me nog je te bedanken voor het lezen van mijn blog : ‘hoe word ik actiever?’ Actiever worden is natuurlijk een gezonde manier van leven, maar uiteraard is het veel leuker om actiever te worden met iemand samen. Alleen bewegen is nu eenmaal minder aantrekkelijk. Mocht je om wat voor reden dan ook mijn hulp nodig hebben, dan kun je altijd contact met me opnemen. Succes met actiever worden, en zorg goed voor jezelf…

Tekst: René E. Jansen
coach, therapeut, psycholoog
MindCure Coaching & Therapie