Je bent niet gelukkig

Je hebt het gevoel dat je niet gelukkig bent. Je wilt graag gelukkiger worden. Of je hebt het gevoel dat er iets ontbreekt in je leven en je hebt het gevoel dat je niet uit het leven haalt wat erin zit. Hoe dan ook, je bent niet tevreden over de manier hoe je op dit moment je leven leidt. Waar de oorzaak zich dan ook mag bevinden. Ik ga je helpen om de kans op een prettiger gevoel te vergroten. Dus lees vooral verder…

 

Wat is dat eigenlijk niet gelukkig zijn?

Het gevoel niet gelukkig te zijn geeft een onaangenaam down gevoel. Je wilt zo graag gelukkig(er) worden, maar je hebt geen idee hoe je dat kan realiseren. Veel mensen weten niet eens waarom ze niet gelukkig zijn. Je kan op verschillende vlakken ongelukkig zijn. Misschien ben je ongelukkig in je relatie of het ontbreekt juist aan een relatie, en is dit de oorzaak dat je niet gelukkig bent. Je kan ook een baan hebben waar je geen voldoening uit kan putten. Misschien ben je niet tevreden over je sociale contacten, en wil je graag deze sociale contacten uitbouwen. Je kan dus ongelukkig zijn op verschillende gebieden.

 

Wat zijn de mogelijke oorzaken?

Wat de oorzaken kunnen zijn van je ongelukkig voelen, heb ik hierboven al een beetje benoemd. Om dit nog wat verder uit te diepen; het feit dat je je niet gelukkig voelt, kan te maken hebben met:

onzekerheid, zelfvertrouwen, laag zelfbeeld
Mensen met een laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen zijn vaker ongelukkig. Dit komt omdat ze continu twijfelen over zichzelf. De angst om te falen (faalangst) zorgt dan weer voor spanning. Het zelfbeeld is niet in harmonie, omdat het afhangt van wat anderen van je vinden.
Verder kun je ongelukkig zijn met:

  • je relatie
  • je thuissituatie of woonomstandigheden bijvoorbeeld door je woning of buren
  • je werk/baan
  • je kinderen
  • jezelf

 

Hoe kun je dit veranderen?

Als het gaat om bovengenoemde aspecten van het leven, kun je je dan afvragen wat er moet gebeuren om te zorgen dat je hier wel tevreden over kan worden. Ga eens na waar je precies ongelukkig van wordt. Ga na of er iets aan te veranderen is, en zo ja, wat zou er aan veranderd kunnen en moeten worden zodat je wel tevreden kan zijn. Als je bijvoorbeeld niet tevreden bent over je werk, kun je wellicht met je werkgever praten om te kijken of er mogelijkheden zijn voor meer uitdaging en diepgang in je werk. Misschien ben je ongelukkig op je werk doordat het niet klikt met je collega’s. Sommige bedrijven hebben speciale bedrijfspsychologen, counselors of coaches in dienst, of worden ingehuurd voor een periodieke mentale ondersteuning voor het personeel. Hier kun je dan je verhaal of problemen kwijt. Deze gesprekken worden normaal doorgaans vertrouwelijk behandeld. Iedere psycholoog of counselor heeft een geheimhoudingsplicht. Zijn er echt geen mogelijkheden om tot een oplossing te komen, dan zou een laatste optie kunnen zijn om een andere baan te zoeken.

Als de oorzaak van het ongelukkige gevoel te vinden is in jezelf dan kun je een  zelfonderzoek gaan doen. Wellicht kom je dan uit bij het feit dat je totaal niet tevreden bent over jezelf. Wat zou er dan moeten gebeuren om te zorgen dat je wel tevreden bent over jezelf? Mogelijk ligt de oorzaak in het feit dat je jezelf niet accepteert. Ook hier kunnen tal van oorzaken aan ten grondslag liggen waarom jij jezelf niet accepteert. Waarom accepteer je jezelf niet? Ligt de oorzaak bij anderen? Wordt je misschien gepest of buitengesloten? De meest logische oorzaak dat mensen zichzelf niet accepteren is te vinden in de omgeving. Als anderen jou niet accepteren, ga je aan jezelf twijfelen. Stel je voor, je bent alleen op een onbewoond eiland. Zou je jezelf dan nog steeds niet accepteren? Behalve dan dat eenzame emoties kunnen ontstaan, ben je eigenlijk compleet jezelf. Je hoeft niet op te kijken tegen andere mensen die je graag zou willen zijn. Zo hoef je je dan ook voor niemand te schamen. Misschien voor een aap die ergens in een boom aan het rondslingeren is, maar voor de rest ben je dan gewoon (op) jezelf.

Dus ben je niet tevreden over jezelf, dan is de eerst volgende stap om ervoor te zorgen dat je jezelf wel accepteert. Hoe doe je dat? Dit doe je o.a. door te leren van jezelf te houden. Je kunt namelijk nooit gelukkig worden als je niet van jezelf houdt. Je zal dus je mind-setting moeten veranderen, door te denken dat je gewoon mag zijn wie je bent. Er is niemand op de wereld die het recht heeft om jou te vertellen dat jij jezelf niet mag zijn. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk mensen te vriend houden, maar dat is onmogelijk. Je kan nooit iedereen te vriend houden. Er zijn altijd mensen waar het niet mee klikt. Probeer daarom je zelfbeeld af te stemmen op jezelf, in plaats van dit op een ander te doen.
Op deze manier kan je dan iedere oorzaak waardoor je je niet gelukkig voelt, onderwerpen aan een onderzoek. Onderzoek voor jezelf wat er zou moeten veranderen zodat je wel gelukkig kan zijn met de situatie.

 

Verdere oorzaken kunnen zijn:

  • negatieve mensen
    Dan zijn er nog oorzaken te vinden in mensen die overal negatief over zijn. Ze trekken iedereen mee in hun negativiteit. Als je dan een stormvloed van negativiteit over je heen krijgt, leef je voor je er erg in hebt zelf in het negatieve. Je kom dan zelf ook in een negatieve wereld. Dus vermijdt dit soort mensen, en zoek juist mensen op die wel positief in het leven staan.

 

  • teveel eisend zijn voor jezelf
    Wees niet te streng voor jezelf. Door te hoge eisen te stellen aan jezelf, beperk je feitelijk de marge die je je zelf toestaat om fouten te maken. Ieder mens maakt fouten. Mensen die geen fouten maken bestaan niet. Dus hoe meer je jezelf toestaat om fouten te maken, hoe makkelijker het wordt om jezelf te accepteren, en… om van jezelf te houden. En maak je een keer een foutje? So what? Daar zijn we toch mensen voor? Volgende keer beter.

 

  • Leg de aandacht op wat is goed gegaan
    Een beetje in het verlengde van het vorige punt: leg de focus op wat wel goed is gegaan in plaats naar dingen te staren die zijn mislukt. Dit is weer precies het punt; negatief & positief. Door teveel aandacht te besteden aan het negatieve, dus zoals in dit geval wat er mis is gegaan, krijg je ook steeds meer negatieve gedachten. Dit wordt dan op een gegeven moment zo erg dat je niet eens meer weet dat er ook nog iets bestaat als: ‘positief denken.’ Daarom: focus je op wat wel goed is gegaan.

 

  • Leef in het nu
    Dit klinkt vrij logisch, want we leven allemaal in het ‘nu’. Maar zo logisch is dit niet. Als we kijken naar dieren, dan kunnen we veronderstellen dat zij altijd leven in het ‘nu’. Zij zijn nooit bezig met het verleden, of de toekomst. Dit is typisch menselijk gedrag. We zijn vaak bezig met het verleden of de toekomst. En juist hierin liggen vaak negatieve momenten of situaties verscholen. Ook kan een uitzichtloos toekomstbeeld voor iemand nare gevoelens opwekken.
    Hoe kun je dit veranderen?                                                                                                                                                                                                    Ik wil er natuurlijk niet mee suggereren dat je nooit meer aan het verleden mag denken. Ieder mens denkt weleens aan vroeger. En als je met een studie bezig bent, denk je juist vaker aan de toekomst. Dat is heel logisch, maar teveel in het verleden en toekomst denken gaat je niet helpen om gelukkiger te worden. Dus probeer meer in het ‘nu’ te komen. Middels de therapeutische mindfulness-training worden mensen getraind om meer in het heden te komen. Op die manier te leren meer in het moment te komen. Heb je interesse? Neem gerust contact op voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek.

 

 

Wat zijn de gevolgen van een ongelukkig gevoel?

Wat van groot belang is, is om te achterhalen waar jouw ongelukkige gevoel vandaan komt. Waar ligt precies de oorzaak? Misschien weet je het, maar misschien weet je dit ook helemaal niet. Als je het wel weet, is het belangrijk om te kijken wat je kan doen om te zorgen dat je wel tevreden wordt over de situatie. Wellicht kan je met iemand praten die je vertrouwt, en waar je je prettig bij voelt. Blijf vooral niet in dit gevoel hangen. Als je niet weet wat de oorzaak is van jouw ongelukkige gevoel, kun je sowieso het beste met iemand in gesprek gaan die beschikt over een hoge emotionele intelligentie (eq). Mogelijk kan hij of zij iets bij jou ontdekken en opsporen waardoor je je zo down voelt. Wellicht heb je in je vrienden – of familiekring een persoon die beschikt over een dergelijke intelligentie.
Mocht het zijn dat je hier niemand geschikt voor acht, dan kun je altijd nog professionele hulp inschakelen. Ook ben ik voor je beschikbaar. Neem in dat geval gerust contact op. Het maakt niet uit waar je woont, we kunnen via onine-begeleiding iedereen in Nederland en Vlaanderen begeleiding bieden.
Wat je in ieder geval niet moet doen, is er mee te blijven tobben. Hierdoor maak je het alleen maar erger. Ook psychische aandoeningen liggen dan in de gevarenzone. Zoals bijvoorbeeld: stress en somberheidsklachten, burn-out tot aan depressies aan toe. Kom dus in actie.

 

 

Hoe kan je voorkomen dat je ongelukkig wordt?

Als je het bovenstaande gelezen hebt, dan ben je in ieder geval al zover dat je weet waar je ongelukkig van kan worden. Maar het lijkt dan eenvoudig om met deze informatie en tips te voorkomen dat je ongelukkig wordt. Maar zo simpel werkt het helaas niet. De meeste mensen zijn niet psychologisch onderlegd. Ze zijn niet bezig met het voorkomen van psychische klachten. Zo zijn de meesten dan ook niet bezig met het voorkomen dat ze geen geluk meer in het leven zullen ervaren. Zoals gezegd denken veel mensen (vooral ouderen) in het verleden, anderen (vooral jongeren) weer in de toekomst. Over het algemeen is geen van beiden gunstig voor je algehele psychische welzijn. Als het leuke herinneringen of gedachten zijn aan vroeger of de toekomst dan is daar op zich niets mis mee. Maar dit veranderd als (vooral oudere) mensen aan het verleden gaan denken, omdat voor hun gevoel vroeger alles beter was. Dit gedrag bevorderd dan niet het geluk in het heden. Het heden is vergeleken het verleden dan veelal niet interessant. Dit heeft ook te maken met het feit dat zij fysiek en geestelijk niet meer tot dingen in staat zijn die vroeger wel mogelijk waren. Met het vorderen van de leeftijd takelt het menselijk lichaam en geest nu eenmaal af. Daar doe je niks aan. Ouderen kunnen dan in een soort rouwproces terechtkomen.
Toch zijn er een aantal mogelijkheden om er voor te zorgen de kansen te vergroten dat je geluk zolang mogelijk aan blijft houden.

Om een aantal te benoemen:

  • Kijk vooral niet naar wat onmogelijk is, maar leg de focus op wat juist wel mogelijk is.
  • Zorg voor een regelmatig slaappatroon
  • Eet en drink zoveel mogelijk gezond, af en toe een snackje, een gebakje of een biertje/wijntje moet kunnen. Ook dit vergroot immers het plezier in het leven.
  • Ga (indien mogelijk) lekker wandelen of fietsen en doe dit regelmatig. Een goede gezondheid vergroot het geluksgevoel.
  • Kijk niet teveel naar anderen, maar accepteer wie en zoals je bent. Je mag zijn wie je bent, met al je kwaliteiten en tekortkomingen.
  • Leef doelgericht. Heb je geen doel, lees dan mijn blog: hoe kom ik aan een doel in mijn leven? Hierin geef ik uitgebreid informatie hoe belangrijk een levensdoel is. Ook geef ik tips hoe je aan een levensdoel kan komen. Zeer belangrijk, want mensen zonder levensdoel, zijn nu eenmaal vatbaarder voor psychische aandoeningen.
  • Ga voor jezelf na wat momenteel de aspecten zijn die jou gelukkig maken. Bedenk dan eens hoe het zou zijn als je dat gene niet meer hebt. Hoe zou je je dan voelen? Hoe zou je kunnen voorkomen dat je dat gene kwijt raakt waar je zo gelukkig van wordt. Je hebt het natuurlijk nooit volledig zelf in de hand, maar bedenk zelf eens iets wat er voor kan zorgen dat de kans dat je op een dag ongelukkig wordt zal verkleinen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                En zo zijn er zeker nog veel meer mogelijkheden om te voorkomen dat je je ongelukkig gaat voelen.

 

 

De psychologische hulp

Mocht het je niet lukken om met deze genoemde informatie en adviezen beter in je vel te komen, dan is er mogelijk iets meer aan de hand. Je doet er dan goed aan om professionele hulp in te schakelen.

Welke therapeutische mogelijkheden zijn er zoal?

  • Coaching
  • Psychosociale therapie (counseling)
  • Oplossingsgerichte therapie
  • Mindfulness

 

Coaching

Coaching is de lichtste en meest laagdrempelige begeleidingsvorm. Het heeft dan ook niets met (psycho)therapie te maken. Coaching is de cliënt begeleiden van de reeds bestaande doelen. Sommige mensen hebben wat ondersteuning nodig als het gaat om het behalen van hun doelen. Ook wordt onderzocht of de doelen wel realistisch en haalbaar zijn, en of de doelen dus niet te hoog gegrepen zijn. Een te hoog gegrepen doelstelling kan namelijk voor een ongelukkig gevoel zorgen omdat je aan jezelf gaat twijfelen.

 

Psychosociale therapie

Psychosociale therapie, beter bekend als counseling heeft veel raakvlakken met coaching. Het verschil zit hem in het feit dat een psychosociaal therapeut, ook wel counselor genoemd, ook aandacht besteedt aan het psychologische aspect van een probleem. Deze vorm van begeleiding is meer geschikt voor mensen die (volledig) zijn vastgelopen. Er wordt voornamelijk gekeken naar mogelijkheden en vaardigheden die een persoon al in huis heeft. Als deze eenmaal helder zijn, wordt de cliënt ook gecoacht om zijn of haar gevonden doelstellingen te verwezenlijken.

 

Oplossingsgerichte therapie

De benaming zegt het al, de focus ligt bij deze therapie op oplossingen. Net als bij counseling wordt de cliënt uitgedaagd om zijn of haar kwaliteiten beter te benutten. OGT is een pragmatische en kortdurende therapie, waarbij de cliënt op eigen vaardigheden zijn koers vaart. Deze therapie heeft veel raakvlakken met counseling en spreekt veel mensen aan.

 

Mindfulness

Mindfulness is eigenlijk het tegenovergestelde van de hierboven genoemde therapievormen. Niet alle problemen zijn op te lossen, en wat niet op te lossen valt, zullen we moeten leren accepteren. Mindfulness is een zeer effectieve en populaire therapeutische training. Dat komt omdat mindfulness een prettige manier is om stress en problemen los te laten. Mindfulness gaat er vanuit dat problemen niet altijd opgelost hoeven te worden. Het accepteren van situaties en gebeurtenissen is voldoende. Van belang is om zowel het verleden als de toekomst los te laten, en te leven in het ‘nu’. Dit bereiken we door een combinatie tussen gesprekken en meditatie. Daarom is deze training zeer geschikt voor bijvoorbeeld burn-out problemen.

Ook is een combinatie tussen deze therapievormen mogelijk. Er zijn zeker nog meer therapievormen geschikt om de kans te vergroten een gelukkiger en nuttiger bestaan te realiseren. Is de situatie zo ernstig dat er bijvoorbeeld al sprake is van een depressie, dan zijn coaching en counseling weliswaar nuttig, maar effectiever zou dan cognitieve gedragstherapie zijn. CGT gaat er vanuit dat gedachten, emoties en gedrag elkaar beïnvloeden. Dit maakt niet uit of het gaat om negatieve of positieve gedachten. Door anders te leren denken, kan er op die manier verandering worden bereikt in emoties en het gedrag. Hierdoor ga je je dan weer prettiger voelen. Heb je behoefte aan deze begeleiding en ondersteuning, neem gerust contact op met de praktijk voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek. We leggen je graag uit wat de mogelijkheden zijn.

 

 

Samenvattend

Tot slot hoop ik dat ik je op deze manier een eind in de goede richting heb kunnen helpen. Ik heb het achtereenvolgend gehad over: hoe kan ik gelukkiger worden?, wat het betekent om niet gelukkig te zijn, wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van niet gelukkig zijn, wat de gevolgen kunnen zijn van een ongelukkig gevoel, hoe je het kan voorkomen om ongelukkig te zijn en tot slot heb ik de psychologisch therapeutische mogelijkheden besproken.
Dan rest me nog je te bedanken voor het lezen van mijn blog, en je een laatste tip mee te geven namelijk deze; mochten deze goedbedoelde tips je niet kunnen helpen om je van je sombere gevoelens af te helpen, dan doe je er verstandig aan om hulp te zoeken. Neem dan gerust contact op met de praktijk, we helpen je graag! Uiteraard kun je ook contact opnemen met je huisarts. Maar blijf er in ieder geval niet mee rondlopen.
Wat je beslissing ook is, zorg goed voor jezelf…

 

Tekst: René E. Jansen
Coach, Therapeut, Psycholoog
MindCure Coaching & Therapie