Je hebt een lusteloos en somber gevoel. Je energie is weg en het liefst blijf je de hele dag in bed liggen. Dat doe je dan ook maar. Misschien wil je wel zin maken, maar je lichaam en geest werken dit tegen. Je begrijpt niet waar het lusteloze gevoel vandaan komt. Het is niet alleen dat je geen zin hebt om naar je werk te gaan, maar je hebt zelfs geen zin om af te spreken met je vrienden of vriendinnen. Je hebt er gewoonweg geen behoefte aan. Sterker nog: je hebt helemaal nergens behoefte aan. Het enige wat je wil is met rust gelaten worden. In deze blog ga ik het hebben over wanneer je het gevoel hebt nergens meer zin in te hebben. Lees dus vooral verder…

 

Mogelijke oorzaken

Zoals ik hierboven heb omschreven lijkt het lichaam uitgeput. Het is niet zo dat het gebrek aan energie voortkomt uit luiheid, dit zou totaal anders voelen. Bij luiheid heb je meer het gevoel dat je vrede hebt met niets doen. Je ligt dan liever op de bank of in je bed. En je vind het wel best zo. Maar als de lusteloosheid veroorzaakt wordt door stress, burn-out of depressie, dan heb je geen zin om iets te ondernemen, maar eigenlijk ben je hier helemaal niet tevreden mee. Je wilt dan wel iets doen, maar het lichaam en geest werken dit tegen. Je hebt dan duidelijk het gevoel dat er iets niet in de haak is. Als je een dagje toegeeft aan dit lusteloze gevoel, wat het lichaam en geest van je vraagt, dan is daar op zich niets mis mee. Maar als het lusteloze gevoel langer blijft aanhouden, en je blijft er aan toegeven, dan zal de lusteloosheid alleen maar toe gaan nemen.
Als je echt nergens zin in hebt, het lichaam en geest willen niet mee. Je wilt alleen maar de hele dag in je bed liggen, dan kan het goed zijn dat er sprake is van een depressie. Bij een burn-out wil je wel in beweging komen, maar het lukt niet. Het lichaam is dan opgebrand. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je jezelf gaat diagnosticeren. Het is dan het beste om contact op te nemen met je huisarts. Hij of zij zal dan mogelijk zelf een diagnose doen, of je wordt doorverwezen naar een psycholoog.

 

Wat zijn de gevolgen van het lusteloze gevoel?

Zoals ik net al aangaf is toegeven aan vermoeidheid helemaal niet erg. Het is zelfs verstandig om goed naar je lichaam te luisteren. Als je honger of dorst hebt, neem je ook iets te eten of te drinken. Als je pijn ergens hebt, kom je aan de pijn tegemoet, om dan de pijnlijke plek of lichaamsdeel te ontzien. Ook kun je dan paracetamol of een andere pijnstiller nemen. Blijft de pijn aanhouden ga je naar de dokter. Als het lichaam aangeeft dat het moe is, is het verstandig om hier dan ook gewoon aan toe te geven. Maar is het lusteloze gevoel na een dag rust nog steeds niet voorbij, het blijft maar aanhouden. Dan is het in zo’n geval  niet verstandig om hieraan toe te blijven geven, omdat je hiermee de klachten alleen maar verergerd. De neiging om in bed te blijven liggen wordt dan steeds groter. Dus heb je voor langere periode een lusteloos gevoel, je hebt werkelijk nergens zin in. geef hier dan niet meer aan toe. Probeer dan hoe moeilijk het ook is, hier tegen te verzetten door bijvoorbeeld even een ommetje te maken. Begin met een paar minuten, en bouw dit geleidelijk op. Ook de buitenlucht zal je goed doen.

 

Hoe kun je lusteloosheid voorkomen?

Burn-out

Lusteloosheid die veroorzaakt wordt door een burn-out kun je voorkomen. Je raakt namelijk niet zomaar burn-out. Voorafgaand aan een burn-out zijn er al vele toeters en bellen afgegaan als waarschuwingssignalen dat je je lichaam aan het overbelasten bent. De eerste stress-symptomen dienen zich dan aan.

De stress-symptomen kunnen zijn:

  • een overspannen gevoel
  • onrustig slapen
  • hoofdpijn
  • prikkelbaar/snel geïrriteerd zijn

Vaak zijn dit al signalen dat je overspannen bent. Overspannen zijn is vooral vermoeidheid. Maar het is wel degelijk mogelijk dat deze overspannenheid het begin is van een burn-out. Belangrijk is dan dat je in zo’n geval de signalen van je lichaam herkent, begrijpt en hierop inspeelt om erger te voorkomen. Je bent dan namelijk al een tijdje je reserve-energie aan het verbruiken. Het is dan belangrijk om te luisteren naar deze genoemde signalen, zodat je energiepeil weer kan stijgen. Wanneer je deze signalen blijft negeren kom je in een burn-out. Het lichaam is dan vrijwel uitgeput. Doorgaan is geen optie meer, sterker nog: doorgaan is niet meer mogelijk. Het is dan tijd om aan de bel te trekken!

Depressie

Als de oorzaak van de lusteloosheid te vinden is in een depressie, dan wordt het anders. Mensen raken depressief als het leven behoorlijk tegen zit. Je hebt bijvoorbeeld weinig of geen doelen om voor te leven. Er is geen toekomstperspectief, of je relatie zit is in het slop, gebrek aan sociale contacten, of je bent vrijgezel en het lukt je maar niet om een partner te vinden. De sombere gevoelens ontstaan veelal uit het structurele negatieve denken. De negatieve gedachten hebben dan meestal betrekking op de omgeving en zelfs op jezelf. Je wordt dan zelf het mikpunt van negatieve gedachten.

Om een paar concrete voorbeelden te noemen:

  • De wereld is tegen mij
  • Ik ben een mislukkeling
  • Niemand vind mij leuk
  • Ik zal nooit gelukkig worden
  • Waarom ben ik hier nog?

De meeste mensen geloven hun gedachten ook echt. Ze denken dat wat ze denken de absolute waarheid is. Het geloof in deze pessimistische gedachten leidt dan tevens tot vermoeidheid. Logisch ook, want deze disfunctionele gedachten leiden tot niks, ze bieden geen enkel voordeel ten aanzien van het individu, en ze zijn bovendien dodelijk vermoeiend. Desondanks zijn er toch manieren om een depressie (enigszins) te voorkomen.

Belangrijke activiteiten om depressies te voorkomen zijn:

  • Het onderhouden of creëren van sociale contacten
  • Gerichte doelen stellen
  • Goed en gezond eten & drinken
  • Bewegen zoals bijvoorbeeld: wandelen of fietsen in de natuur

Mensen die deze activiteiten in hun leven integreren zijn minder vatbaar voor een depressie. Uiteraard moet ik hier wel een opmerking bij plaatsen, namelijk deze; in een mensenleven komen nu eenmaal gebeurtenissen of situaties voor, waarbij je het voorkomen van een depressie niet in de hand hebt.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Het overlijden van een dierbare, bijvoorbeeld een kind of partner
  • Beëindiging van een huwelijk of relatie
  • Invaliditeit door een ongeluk
  • Ontslag na een lang dienstverband
  • Financiële problemen

Dit betreffen situaties waarin iedereen terecht kan komen. Het is logisch dat dergelijke gebeurtenissen een enorme psychische impact hebben op ieder mens.

 

Wat kan je doen als je je eenmaal lusteloos voelt?

Als het eenmaal zover is, en dat is uiteraard ook de meest waarschijnlijke en logische reden waarom je op deze blog terecht bent gekomen. Je gaat immers niet vooraf op internet zoeken naar informatie ter voorkoming van een gevoel van lusteloosheid. De meeste mensen weten niet eens dat een dergelijk gevoel kan ontstaan.
Het lichaam is moe, en om in actie te komen is erg moeilijk. En toch is dit het beste wat je kan doen. Dat dit veel moeite kost, is een ding dat zeker is. Daarom adviseer ik je ook om dit rustig op te bouwen.
Maar het is echter wel van groot belang dat je in actie komt. Dit om erger te voorkomen.

Ook al heb je nergens zin in, zoek in ieder geval:

  • de buitenlucht op
  • je sociale contacten op, of bel iemand
  • lichamelijke (of geestelijke) activiteiten
  • een hobby
  • ga (indien mogelijk) wandelen of fietsen
  • ga (indien mogelijk) klussen

Het maakt in principe niet uit wat je doet, als je maar niet toe blijft geven aan het lusteloze gevoel.

 

Psychologische hulp bij burn-out of depressie

Wanneer de gevoelens van ‘ik heb nergens zin meer in’ de oorzaak zijn van burn-out of depressie, dan is het aan te bevelen om psychologische hulp in te schakelen. Van een milde depressie kunnen mensen nog weleens zelfstandig herstellen, maar als de depressie in een ernstigere vorm verkeerd, dan is behandeling noodzakelijk. Ook bij een burn-out is het dan aan te bevelen om hulp in te schakelen. Zelfstandig herstellen van een burn-out is in de meeste gevallen niet mogelijk.

De meest gebruikte therapievormen heb ik hieronder voor je opgesomd:

  • Cognitieve gedragstherapie
  • Mindfulness
  • Psychosociale therapie (counseling)

Cognitieve gedragstherapie

Voor veel psychische aandoeningen is deze empirisch bewezen therapievorm effectief gebleken. In het bijzonder als het gaat om depressies. De effectiviteit is hetzelfde gebleken als therapie in combinatie met medicatie. CGT gaat er vanuit dat gedachten, emoties en gedrag kunnen beïnvloeden. Dit maakt niet uit of het gaat om negatieve of positieve gedachten. Door anders te leren denken, kan er op die manier verandering worden bereikt in emoties en het gedrag.

 

Mindfulness

Mindfulness, of ook wel aandachtgerichte therapie genoemd is een zeer populaire therapeutische training. Dat komt omdat mindfulness een prettige manier is om stress en problemen los te laten. Mindfulness gaat er vanuit dat problemen niet altijd opgelost hoeven te worden. Het accepteren van situaties en gebeurtenissen is voldoende. Van belang is om zowel het verleden als de toekomst los te laten, en te leven in het ‘nu’. Dit bereiken we door een combinatie tussen gesprekken en meditatie. Daarom is deze training zeer geschikt voor burn-out problemen.

 

Psychosociale Therapie (counseling)

Deze lichte vorm van psychotherapie, ook wel counseling genoemd, kan geschikt zijn voor het behandelen van burn-out. Voor een depressie is counseling zeker niet geschikt. Als het gaat om een zwaardere burn-out die samenhangt met een depressie is deze vorm ook zeker niet geschikt. Counseling richt zich meer op de mogelijkheden en talenten die een cliënt al in huis heeft. In samenwerking met de counselor gaat de cliënt op zoek naar deze mogelijkheden.

Uiteraard zijn er nog veel meer therapeutische mogelijkheden die burn-out en depressies kunnen verhelpen, bijvoorbeeld oplossingsgerichte therapie. Deze therapie werkt in grote lijnen op hetzelfde principe als psychosociale therapie. Welke therapievorm ook wordt ingezet, ze hebben allen één ding gemeen, namelijk: constructieve verandering teweegbrengen in denkpatronen, gewoontes, en gedragingen.
Bij MindCure C & T worden alle genoemde therapievormen toegepast. Ook lenen deze therapievormen zich uitstekend voor een combinatietherapie. Zo wordt het beste van drie effectieve psychologische benaderingen bijeen gebracht. Heb je behoefte aan onze hulp, neem gerust vrijblijvend contact op met de praktijk, en ik vertel je graag wat de mogelijkheden zijn.

 

samenvattend

Tot slot hoop ik dat ik je op deze manier een beetje in de juiste richting heb kunnen helpen. Ik heb het gehad over: ik heb nergens zin meer in, de mogelijke oorzaken van deze gevoelens, wat de gevolgen kunnen zijn van het lusteloze gevoel, hoe je lusteloosheid kan voorkomen, wat je kan doen als je je eenmaal lusteloos voelt en tot slot wat de therapeutische mogelijkheden zijn met betrekking tot het herstel van burn-out en/of depressies.

Dan rest me nog je te bedanken voor het lezen van mijn blog: ‘Ik heb nergens zin meer in’. Mocht je in deze situatie zitten, kom in actie. Uiteraard voel jij wat je voelt, je kan dan contact opnemen met je huisarts. Maar je kan net zo goed direct contact opnemen met een psychologenpraktijk. Ook MindCure C & T is beschikbaar voor je. Woon je wat verder van de praktijk in West- Brabant, geen probleem. Via online-hulp kunnen we geheel Nederland en Vlaanderen van dienst zijn! Dus neem gerust contact op. Hoe dan ook, zorg goed voor jezelf…




Tekst: René E. Jansen
Coach, Therapeut, Psycholoog
MindCure Coaching & Therapie