Waarom moet ik zoveel huilen?

Golden Health

Je huilt maar je weet niet waarom, en al helemaal niet wat het nut van het huilen is. Huilen kan verschillende oorzaken hebben.
Als je bang, boos, verdrietig, blij, teleurgesteld of opgelucht bent, weet je meteen waarom je huilt. Maar huilen kan soms ook zonder enige aanleiding ontstaan. Het kan dan wel als zodanig worden ervaren, dit betekent echter niet dat er geen aanleiding is om te huilen. Huilen heeft altijd een betekenis, en ook al heb je geen idee waarom je zo moet huilen, ergens in je onderbewustzijn of verleden kan de oorzaak te vinden zijn. Zo zijn er nog veel meer oorzaken waar het huilen door kan ontstaan. Huilen is een boodschap, en om te kunnen stoppen met huilen is het daarom belangrijk om de oorzaak op te sporen. Omdat je op deze blog terecht bent gekomen, is dat een teken dat je behoefte hebt aan hulp hierbij. Dan zit je hier goed, want ik ga je helpen om de mogelijke oorzaken op te sporen, dus lees vooral verder…

 

Wat kunnen oorzaken zijn van het huilen?

 

Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Gebeurtenissen uit het verleden die je nog niet (goed) verwerkt of opgelost hebt
  • Een (te) druk leven hebben, en daardoor aan jezelf voorbij gaat
  • Burn-out
  • Het ontbreekt je aan een doel in je leven
  • Somberheid/depressie
  • Slecht en/of te kort slapen/slaaptekort

 

 

 

Stress

Stress kan een oorzaak zijn van je huilbuien. Stress kun je ervaren door spanningen die optreden bij werkdruk, nare gebeurtenissen of iets wat je overkomt. Stress hoort nu eenmaal bij het leven. Maar de hoeveelheid stress en hoe je hiermee omgaat bepalen de mate waarin de pijnlijke ervaringen je leven beheersen.
Stress hoort dan weliswaar bij het leven, het wordt steeds duidelijker wat de gevolgen kunnen zijn voor ons immuunsysteem en gezondheid door overmatige of chronische stress.  Zowel geestelijk als ook lichamelijk. Deze blog gaat over huilen, daarom beperk ik me tot dit onderwerp, maar wil je meer weten over stress, of hoe je je stress kan verminderen,  dan verwijs ik je naar mijn blog: ‘hoe kan ik mijn stressklachten verminderen?’

 

Vermoeidheid

Vermoeidheid kan ook een oorzaak zijn van het huilen. Vermoeidheid kan samengaan met stress en burn-out. Ook vermoeidheid kan een signaal zijn dat er iets niet helemaal goed gaat. Verstandig is dan om eens goed te kijken naar de manier hoe je op dit moment je leven leidt. Mogelijk neem je teveel hooi op je vork, neem je te weinig rust en slaap.

 

Gebeurtenissen uit het verleden die je nog niet (goed) verwerkt of opgelost hebt

Gebeurtenissen uit het verleden die je nog niet (volledig) verwerkt hebt is een belangrijke mogelijke oorzaak van het huilen. Als je gebeurtenissen uit het verleden nog niet hebt verwerkt, dan lopen dingen anders dan je eigenlijk zou willen. Het kan zijn dat een bepaalde gebeurtenis zoveel emoties bij je losmaakt dat het je belemmert in je huidige leven. Gevoelens als woede, verdriet, angst, somberheid, eenzaamheid kunnen dan de emoties zijn die je voelt. Waar komen ze vandaan? Bijvoorbeeld omdat er regelmatig ruzie in huis was, of dat je op jonge leeftijd je moeder bent kwijtgeraakt door een ernstige ziekte. De oorzaak kan dan gevonden worden in een gebrek aan liefde en erkenning. Dit betekent niet dat alles wat negatief was plotseling positief moet zijn. Maar het is een combinatie van verlies en het zoeken naar aanknopingspunten voor nieuwe ervaringen. Zolang negatieve gebeurtenissen je belemmeren in je huidige leven, stagneert het en bepalen deze je doen en laten.

 

Een (te) druk leven hebben, en daardoor aan jezelf voorbij gaan

Ook is het goed mogelijk dat het huilen een reactie is doordat je onvoldoende tijd voor jezelf neemt. Je kent het wel, een drukke carrière , kinderen, drukke hobby’s, een (te) druk sociaal leven. Misschien ben je mantelzorger, dit in combinatie met een drukke baan. Voor je er erg in hebt loop je jezelf voorbij. Dat betekent dus dat je geen tijd meer hebt voor jezelf, en je eigenlijk continu ‘in dienst’ staat van anderen. De aandacht alleen maar richten op anderen, is een heel sociaal uitgangspunt, maar voor jezelf is het helemaal niet gunstig. Je gunt je geen tijd voor jezelf. Er komt dan een moment dat het emmertje vol is, als je een volle emmer nog steeds probeert bij te vullen, loopt het over. Zo gaat dat met het menselijk lichaam precies hetzelfde. Het lichaam reageert dan met vermoeidheid, stress, overspannenheid en nogmaals:  als je dit alles negeert kom je uiteindelijk in een burn-out.

 

 

Burn-out

Mensen met een burn-out barsten vaak in huilen uit. Dat komt omdat het lichaam opgebrand is. De energie is op. Dat betekent dat het minste of geringste al teveel is. Zelfs even een boodschapje doen kan dan al te veel zijn. Het is dan begrijpelijk dat als je zelfs hier niet meer toe in staat bent, dit dan weer leidt tot een somber gevoel.
Omdat ik al een uitgebreid artikel geschreven heb over burn-out, ga ik er niet te diep op in. Maar wil je meer weten over burn-out en/of depressies, dan kun je die lezen in mijn blog: ‘hoe kom ik uit mijn burn-out‘ en ‘hoe kom ik van mijn depressie af‘. Hierin ga ik uitgebreid in hoe deze psychische ziektes kunnen ontstaan, en wat je er aan kan doen. 

 

Het ontbreekt je aan een doel in je leven

Ook dit kan een oorzaak zijn van je huilbuien. Als je geen doel hebt om voor te leven, dan ontbreekt het je aan richting. Er is dan geen focus, waardoor je doelloos door het leven gaat. Een doel is voor ieder individu een onmisbaar element in het leven. Waarom is dit zo? Een doel zorgt voor levensinvulling, structuur en een bepaalde richting in het leven. Mensen hebben een bepaalde focus nodig. Mensen met een levensdoel ervaren het leven niet alleen intensiever, ze blijken ook veel succesvoller en gelukkiger te zijn dan mensen die doelloos ronddobberen. Deze mensen hebben dan een hoop om iets tegen te komen wat dan tot een levensdoel kan leiden. Dit doel kan een uitgestippelde route zijn naar meer geluk en succes in het leven. Een doel prikkelt ook de behoeften tot creativiteit waardoor je aangemoedigd wordt het beste uit jezelf te halen. Leven zonder levensinvulling wordt vrij snel een sleur. De enige prikkeling die je dan ervaart zijn de gebeurtenissen die toevallig op je pad komen. Maar er is geen focus, geen richting. Levensdoelen zijn zo belangrijk dat het leven zonder doelen vaak leidt tot richtingloosheid. Hierdoor liggen ook psychische klachten in de gevarenzone. Om psychische problemen te voorkomen zijn doelen onmisbaar. Misschien ben je niet tevreden over je huidige werkomgeving, of ben je vastgelopen in je huidige beroep en ben je toe aan iets nieuws. Er kunnen dus allerlei situaties ontstaan waar ontevredenheid over heerst. Wat is dan de concrete stelling? Ga op zoek naar een doel.
Wil je meer over dit onderwerp weten, of wil je advies over hoe je aan een nieuw doel kan komen? dan raad ik je mijn blog ‘hoe kom ik aan een doel in mijn leven?‘ van harte aan.
Uiteraard kan je hierin ook begeleid worden. Ook ik kan je helpen, als je hier behoefte aan hebt kan je vrijblijvend contact met me opnemen.

 

Somberheid/depressie

Veel mensen zijn weleens somber. Sommige mensen worden somber van het weer. Als het zwaar bewolkt is en het langdurig blijft regenen, kan het humeur worden beïnvloed. Ook een nare gebeurtenis kan somberheid teweegbrengen. Dit zijn logische verklaringen, maar als iemand stelselmatig somber blijft, dan kan er iets meer aan de hand zijn. Onderzoek is dan geboden om te kijken waar die somberheidsklachten vandaan komen. Ook somberheidsklachten kunnen een signaal zijn van ernstigere psychische en lichamelijke aandoeningen. Structurele somberheid kan een beginstadium zijn van een depressie. Ook hier heb ik een speciaal blog over geschreven: ‘wat kan ik doen tegen mijn somberheid? en zoals eerder benoemd: ‘hoe kom ik van mijn depressie af?’

 

slaaptekort

Slaap is erg belangrijk omdat een goede nachtrust zorgt voor allereerst de gezondheid. Maar ook betere prestaties op het werk en school. Je kunt je beter concentreren. Je bent alerter in het verkeer. Ook het nemen van beslissingen gaat een stuk beter. Je wordt toegankelijker in de omgang met andere mensen. Zoals collega’s, klasgenoten enz. Een derde van ons leven brengen we slapend door. Althans, zo zou het eigenlijk horen te zijn. Maar veel mensen slapen te kort. Tijdens de slaap hersteld het lichaam van de dagelijkse activiteiten.

Slaap is dus onmisbaar, en als je een bepaalde periode of chronisch slaaptekort hebt opgebouwd, dan zal je je uiteraard erg moe voelen, maar ook:

  • somber/depressief
  • geen energie
  • je kan niets onthouden
  • fysiek is weinig mogelijk
  • concentratieverlies
  • verdrietig
  • wanhopig

enzovoort. Is het zo dat je slecht slaapt, en hierdoor een slaapschuld hebt opgebouwd, dan is mijn blog: ‘hoe kan ik beter slapen‘ ongetwijfeld iets voor je. Hierin geef ik informatie en tips hoe je beter kan slapen. Wat wellicht ook een tip kan zijn. Je treft op al mijn blogs dus ook deze, voedingssupplementen aan op 100% natuurlijke basis en veganistisch. Neem eens een kijkje op de site van Goldea Health. Dat kan eenvoudig, je klikt op een van de advertenties, bijvoorbeeld deze onderstaande, en je zit al direct op de website van Goldea Health. De producten zijn in samenwerking met natuurwetenschappers door Goldea Health ontwikkeld. Dus zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen.

 

 

Hoe kan je je huilbuien stoppen?

Allereerst probeer de oorzaak te achterhalen. Nu heb je natuurlijk allang geprobeerd om die oorzaak te vinden, dus het is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog heb ik je wat handvatten gegeven waar je de oorzaak zou kunnen vinden. Maar kom je nu echt niet achter de oorzaak, dan kan ik je helpen om die oorzaak op te sporen. Neem in dat geval gerust gratis en vrijblijvend contact met me op, en we gaan er samen mee aan de slag.

Wanneer de oorzaak echt niet te vinden is, is er nog een andere optie en dat is: mindfulness. Mindfulness is een zeer prettige therapeutische training, die voornamelijk bestaat uit meditatie, maar ook uit gespreksvoering. Sommige mensen geloven niet in Mindfulness. Dat kan, iedereen mag geloven wat hij /zij wil, maar de cognitieve variant (MBCT) is een wetenschappelijk bewezen effectieve therapievorm. Het mooie aan mindfulness is dat de gedachten, gevoelens, emoties en (kern)overtuigingen niet worden genegeerd, maar de aandacht hierop wordt gelegd op bijvoorbeeld een lichaamsdeel of voorwerp. Dit klinkt misschien wat abstract, maar Mindfulness gaat er vanuit dat gedachten, emoties en (kern)overtuigingen er gewoon mogen zijn zonder er teveel lading aan te geven.

Mindfulness is een zeer interessante therapievorm waarin alles mag zijn wat het is. Dit om toch een waardevolle tip te geven om te kunnen stoppen met huilen. In mijn praktijk wordt Mindfulness ook aangeboden, echter gaat het dan om een combinatie van elementen binnen de Mindfulness en invloeden van andere therapievormen (combinatietherapie). Er worden geen volledige MIndfulness-trainingen  gegeven. Mocht dit je aanspreken, kan je altijd contact met me opnemen.

 

 

Samenvattend

Tot slot hoop ik dat je iets hebt gehad aan dit artikel ‘waarom moet ik zoveel huilen?’ Ik heb het gehad over: wat de oorzaken kunnen zijn van huilen.

Dan rest me nog je te bedanken voor het lezen van dit artikel, met je nog een laatste tip mee te geven; mocht je veel hinder ondervinden van je huilbuien, het helpt je echt niet om er mee te blijven tobben. Zoek dan hulp, dit hoeft niet direct therapie te betekenen, maar probeer dan met iemand te praten die je vertrouwt met een hoge sociale en emotionele intelligentie. Lukt dit niet, praat dan met je huisarts, of neem gerust contact op met mij. Dit kan ook anoniem, via mailcontact of telefonisch. Korte telefonische gesprekken zijn bij ons kosteloos. Ik zou niet zomaar gaan bellen, maar wil je graag gebruik van maken van deze service, kun je het beste een telefonische afspraak inplannen via de contactpagina.
Hoe je het ook gaat doen, zorg goed voor jezelf…

 

Tekst: René E. Jansen
Coach, Therapeut, Psycholoog
MindCure Coaching & Therapie

 

Meer blog berichten

Het leven zit me tegen

Het leven zit me tegen

Je kan er niet meer tegen Je hebt het gevoel dat niks lukt. Het is een brok ellende, en dit alles keer op keer op keer. Waar je ook aan begint, niks...

Lees meer